Hamburgare och bröd a la lchf

Idag har varit en bra dag. Först jogging imorse, sen plugg och sen ett hårt gympass. SATAN vad jag svettades, det var fan niagrafallet i hela ansiktet, haha.

Till middag lagade jag hamburgare till mig och min sambo. Passade på att baka Åses ”56kilos” kesobröd, recept nedan. Hade det som hamburgarbröd och det var helt fantastiskt! Ska testa att rosa det imorgon till frukost. Är det okej att längta? Haha.. 20130515-222145.jpg

Recept till kesobrödet (med LITEN förändring) från Åse med bloggen 56kilo:
http://56kilo.alltforforaldrar.se/snabbt-kesobrod-lchf/

3 ägg
1/2 liten kesoburk (125g)
0,5 msk fiberhusk
4 msk kruskakli
3,5 tsk bakbulver
Lite mindre än 1dl kokosnötsmjöl
1 nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda de torra ingredienserna först, mixa sedan ägg och keso med stavmixer en stund och blanda med de torra ingredienserna. Lägg 7-8 ”kluttar” på en plåt med bakplåtspapper och platta sedan till de lite med en fuktad hand. (Jag kommer att göra mina liite tjockare nästa gång så de blir lättare att dela!) Strö vallmofrön på, eller sesamfrön om du ska ha det till hamburgarbröd. Grädda mitt i ugnen i 10 min!

Det jag gör som skiljer från det ursprungliga receptet är bara att jag tar 0,5msk fiberhusk istället för 1msk, då jag inte är så förtjust i fiberhusk konsistensen! hehe.. Tar då också 0,5 tsk mer bakpulver, dvs 3,5 tsk istället för 3.

 

Kommentera

